Nu kan du köpa historiens märkligaste Formel 1-bil

I mitten av 1970-talet försökte Tyrrell revolutionera Formel 1 med den unika 6-hjuliga Tyrrell P34. Nu har du möjlighet att äga en av de mest speciella F1-bilarna i historien.
TEXT Rasmus Christiansen FOTO RM Sotheby’s

Om du råkar befinna dig i Monte Carlo den 11 maj kan du passa på att svänga förbi RM Sotheby’s auktion och göra ett scoop. Denna racerbil, känd som ”sexhjulingen”, skapades av designern Derek Gardner och togs in i Formel 1 med ambitionen att förbättra aerodynamiken och prestandan på banan.

Förutom att vara en av de mest anmärkningsvärda Formel 1-bilarna är Tyrrell P34 också en riktig Grand Prix-vinnare. Vi tar en närmare titt på den sexhjuliga racerbilen som kommer att auktioneras ut i maj.

blå formel 1-bil ovanifrån

Innovativ design

Konceptet bakom P34 var enkelt men innovativt. Genom att använda fyra mindre framhjul kunde bilen uppnå lägre luftmotstånd och därmed öka hastigheten på raksträckorna. Detta uppnåddes genom att placera de mindre hjulen bakom och under framvingen. På så sätt doldes de från luftflödet, vilket minskade ”smutsig luft” baktill. Men det var inte bara aerodynamiken som gjorde P34 anmärkningsvärd. Den extra hjuluppsättningen innebar också en större bromsyta, vilket förbättrade dess förmåga att bromsa effektivt i kurvor.

Seger i Sveriges Grand Prix

P34 gjorde sin debut under säsongen 1976 och visade snabbt sin potential. Jody Scheckter och Patrick Depailler uppnådde goda resultat och bilen nådde sin höjdpunkt med en seger i Sveriges Grand Prix på Anderstorpsbanan i Småland. Vid samma tillfälle blev Scheckter den ende föraren någonsin att vinna ett Formel 1-lopp i en sexhjulig bil. Trotssegern i  Sverige stod P34 också inför utmaningar under säsongen. Vissa banor var svårare än andra för den sexhjuliga bilen, eftersom de små framhjulen kämpade för att få grepp om asfalten.

Efter en framgångsrik säsong 1976 började Tyrrell uppleva en nedgång 1977 när designförändringar gjorde bilen opålitlig och svår att köra. Trots flera försök och ändringar av bilens aerodynamik kunde P34 inte upprepa framgångarna från säsongen 1976 och mot slutet av säsongen stod det klart att bilen inte längre var i nivå med konkurrenterna. Så småningom skrotades P34:s unika design, delvis på grund av att däcktillverkaren Goodyear inte längre ville tillverka de små däcken specifikt för Tyrrell. Tyrrell återgick till ett normalt fyrhjulskoncept.

Blå formel 1-bil front

Vill du att den ska bli din?

Denna ikoniska sexhjuling har sedan dess fått nytt liv. Dess racingkarriär må ha varit kort, men med titeln som en av de mest anmärkningsvärda Formel 1-bilarna genom tiderna används den ofta vid motorevenemang. Den är ett återkommande inslag på den populära Goodwood Festival Of Speed.

Så om du är redo att lägga till en sann legend i din samling ska du markera den 11 maj i kalendern. Då kommer den här bilen att auktioneras ut och du får chansen att äga ett av de 8 exemplar som tillverkades. Med ett uppskattat pris på mellan 450 000 och 650 000 euro är detta din chans att köpa en sann bit motorsporthistoria. Så vad väntar du på?

Redaktören
Redaktör
redaktoren@bytbil.com