Bytbil är en del av Schibsted Marketplaces. Schibsted News Media AB och Schibsted ASA är ansvarig för dina data på denna sidan. Läs mer här

Redaktionen tipsar

Porsche Cayenne Turbo GT – Kraftfullaste motorn någonsin

V8-motor med biturbo

Större
Stäng
  • Foto: Porsche
    Foto: Porsche
  • Foto: Porsche
    Foto: Porsche
  • Foto: Porsche
    Foto: Porsche
  • Foto: Porsche
    Foto: Porsche
  • Foto: Porsche
    Foto: Porsche
  • Foto: Porsche
    Foto: Porsche
  • Foto: Porsche
  • Foto: Porsche
  • Foto: Porsche
  • Foto: Porsche
  • Foto: Porsche
  • Foto: Porsche
  • Foto: Porsche
  • Foto: Porsche
  • Foto: Porsche
  • Foto: Porsche
  • Foto: Porsche
  • Foto: Porsche

Porsche har visat upp nya Cayenne Turbo GT som slog rekordet på Nordslingan för en tid sedan. Den får den kraftfullaste åttacylindriga motorn som finns i hela Porsches modellutbud just nu, och 0-100 km/h går på 3,3 sekunder. 

För en tid sedan slog Porsche Cayenne varvrekordet för produktions-suvar på Nürburgring. Dock var det oklart vilka specifikationer Cayenne som körde runt på Nordslingan faktiskt hade. 

Nu har Porsche presenterat vilken uppdaterad version av modellen det faktiskt var: Porsche Cayenne Turbo GT. Det är en sportig toppmodell som ska ge maximal prestanda. Den har en fyra liters V8-motor med biturbo som levererar 640 hästkrafter, vilket är 90 mer än Cayenne Turbo Coupé. Det maximala vridmomentet är på 850 Nm. 0-100 km/h går på 3,3 sekunder och toppfarten är numera 300 km/h. Den har är den kraftfullaste åttacylindriga motorn i hela Porsches modellutbud just nu. Den är även utrustad med en automatisk Tiptronic S-låda. 

LÄS MER: Ikoniska Porschen från ”Le Mans” ska gå under klubban

Enligt Porsche får den ännu mer sportigare linjer och kommer enbart finnas som fyrsitsig coupé. Drivlinan och chassit har en unik inställning som är framtagen specifikt för Cayenne turbo GT. Turbo GT har 1,7 centimeter lägre markfrigång jämfört med Turbo Coupé. Den har även fått en del förändringar på passiva chassikomponenter men även aktiva kontrollsystem, för att optimera prestandan samt vägegenskaper.

Turbo GT har fått en tum bredare framhjul och cambervinkeln har ökat med 0,45 grader för att ge prestandadäcken en större kontaktyta. Den har även fått ett specialframtaget sportavgassystem. Från mitten av bilen är avgassystemet, och det inkluderar den bakre ljuddämparen, tillverkat i titan. 

Bilen får även ett nytt infotainmentsystem som likt tidigare versioner, är helt kompatibelt med Apple CarPlay och Android Auto. 

Porsche Cayenne Turbo GT går att beställa från och med idag och priserna i Sverige börjar från 2 060 000 kronor. 

LÄS ÄVEN: Betalade tre miljoner för bildel – tillhörde James Deans Porsche

Anders Nilsson
anders.nilsson@schibsted.com

Relaterade artiklar

Scrolla till toppen av sidan
Till Bytbil.com